Key-speakers
Ewa Maria Filipiak
pedagog, profesor zwyczajny Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, kierownik Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji, pomysłodawca Laboratorium Zmiany Edukacyjnej – Centrum Badań nad Uczeniem i Rozwojem. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół edukacji jako czynnika rozwoju jednostki, w szczególności dotyczą problemu rozwijania zdolności uczenia się, dydaktycznych aplikacji socjokulturowych koncepcji Lwa S.Wygotskiego i Jerome’a Brunera, wykorzystania kulturowo-historycznej teorii i metodologii badań genetycznych do badania rozwoju dziecka. Animator pedagogii Celestyna Freineta w Polsce. Prowadzi nowatorskie badania wdrożeniowe, poszukuje szkoły wspierającej rozwój i myślenie dziecka, w szczególności opartej na założeniach koncepcji Lwa S.Wygotskiego, wspiera nauczycieli i studentów w poszukiwaniach sposobów doskonalenia warunków oferowanych uczniom w zinstytucjonalizowanej edukacji. Autorka i współautorka licznych publikacji z zakresu dydaktyki i pedagogiki wczesnoszkolnej. m.in. Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce; Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji. Raport tematyczny z realizacji projektu Akademickie Centrum Kreatywności; cyklu wydawniczego Z Wygotskim i Brunerem w tle. Rozwijanie zdolności uczenia; monografii Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Pomysłodawca i realizator projektów badawczych zorientowanych na podnoszenie jakości edukacji. Autor i kierownik projektu MNiSW w latach 2006-2009 „Rozwój zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum”. Autor i kierownik projektów: Akademickie Centrum Kreatywności - Nauczanie rozwijające według koncepcji Lwa S. Wygotskiego we wczesnej edukacji dziecka (www.ack.ukw. edu.pl), (2014-2015); Rozwój zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum (2006-2009); opiekun naukowy eksperymentu pod nazwą Bydgoskie Gimnazjum Klasyczne – Szkołą Kompetencji Kluczowych; (2008-2011); kierownik polskiego teamu projektu The Profession of Pre-primary School Teacher and Primary School Teacher within Dynamic Concept (APVV-0026-07) 2008-2011, realizator i polski koordynator projektu Narrative environment of play and learning (NEPL) (2015-2017)www.nepl.pl, polski koordynator projektu NOTED/10021 IPTE (2-year) – International Perspectives in Teacher Education oraz projektu NOTED/10007 (4-year) – Multicultural Practicum Groups and Internationalisation of Teacher Education (MUPIT).
Za swoją działalność otrzymała wiele nagród i wyróżnień, m.in. Nagrodę Indywidualną
Ministra Edukacji i Sportu za książkę „Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym”, Nagrodę Indywidualna Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia dydaktyczne, SKRZYDŁA WYOBRAŹNI, nagrodę za szczególne osiągnięcia w działalności innowacyjnej dla edukacji przyznana przez Łódzki ruch nowatorstwa pedagogicznego.
Roman Leppert
pedagog, prof. dr hab., Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, kierownik studiów doktoranckich w zakresie pedagogiki, redaktor naczelny czasopisma „Przegląd Pedagogiczny”; członek Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN; od trzech lat prowadzi akademickie zacisze, w którym rozmawia z autor(k)ami książek poświęconych pedagogice i edukacji, w tym z nauczyciel(k)ami; ostatnio z jego inicjatywy powstał Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny.
Małgorzata Karwasz
pedagog, doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, pracownik Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji działającej na Wydziale Pedagogiki UKW w Bydgoszczy, pedagog szkolny i pedagog specjalny w szkole podstawowej. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół dydaktyki, głównie efektywnego nauczania i uczenia się, kultury organizacyjnej w oświacie oraz pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Imisława Bugeja
Dyrektor International School of Bydgoszcz. Magister prawa ze specjalizacją w finansach publicznych i prawie europejskim. Studia podyplomowe w zakresie zarządzania w oświacie, zarządzania konfliktem w środowiskach wielokulturowych. Stypendystka Open Society Institute. W International School of Bydgoszcz poza sprawowaniem funkcji dyrektora koordynuje komponent CAS - Creativity, Action, Service.